About Me

My photo
Assalamualaikum Warahmatullah! Salam Sejahtera! Selamat Datang! Welcome to the blog “to love is to share”. You are set to connect with knowledge informations, articles, jokes, more and more blogs, etc, so for the meanwhile, do enjoy your visit. And if you have to go, don't forget to come back again. Lets we all, exclusively communicate, share, and discover interest for pleasure, funs and own benefits.. *** Sesungguhnya aku menulis bukan kerana nama, tetapi sekadar ingin berkongsi. Dan apa yang baik yang aku fikirkan, mungkin tidak pulak bagi pengunjungku. Oleh itu, aku mohon maaf dan aku tidak bertanggungjawab atas sebarang salah laku maupun sebarang kesulitan yang timbul akibat mengikuti apa yang aku kongsikan. Terima Kasih.. Sanggar Bayu I Say, What You Know Shapes Where You Go..

Saturday, July 31

Cerita Belalang Part 1

Salaam guys, read on and enjoy.. thanks.


Pada 29 Julai lepas, aku telah membentangkan kertas seminar bertajuk "ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND ICT FOR THE VISUALLY IMPAIRE - VIEWS AND CHALLENGES", yang telah diadakan di Kuching Hilton dari 28 - 29 Julai 2010, bersempena dengan satu Persidangan Antarabangsa, anjuran pihak University Malaysia Sarawak dengan kolaborasi bersama Manchester Metropolitan University , dengan tajaan British Council.


Persidangan Antarabangsa ini bertajuk, " INTERNATIONAL CONFERENCE PERSPECTIVE ON INCLUSIVE DEVELOPMENT: EMBRACING DIVERSITY AND CREATING DISABILITY - SENSITIVE COMMUNITIES". Rata rata peserta adalah terdiri dari scholars, yang turut membentangkan kertas penyelidikan mereka berkaitan topik topik yang dibincangkan didalam persidangan ini. Tidak khusus untuk Sarawak khasnya dan Malaysia, tetapi kertas yang disampaikan adalah dari seluruh dunia secara global. Maka itu, ada peserta dari Kenya, Sri Langka, South Africa, Australia, UK, US dan negara kita. Masing masing, terdiri dari scholars, memberi pandangan masing masing berkaitan maslah development, poverty dan disabilities.


Malah didalam majlis pembukaan persidangan ini, Menteri yang dijemput untuk merasmikan persidangan, YB Datin Hajjah Fatimah Abdullah, turut memberi pandangan beliau berkaitan masalah disabilities, bukan saja untuk masa kini, malah beliau sendiri turut mentafsirkan "disable to be" akan berlaku juga bila kita sudah mencecah satu peringkat umur yang secara tidak sengaja turut menjadikan diri kita berada didalam keadaan disable. Bila dah tua, dah tak mampu berjalan dan terpaksa mengunakan kerusi roda, dan bila dah tua, bila mata dah tak beberapa jelas, kita turut menjadi "buta". Begitu juga seterusnya digambarkan bahawa kita kekal sihat sekarang ni, kita kekal "normal" sekarang ni, harus turut memikirkan permasalah akan datang yang sudah pasti akan turut menjadikan kita "disable to be" satu hari nanti.


Oleh itu, bila kita masih berada didalam "confort zone" , ini tidak beerti kita sudah boleh melupakan obligasi kita terhadapa masyarakat "disable" , dengan hanya membiarkan masyarakat yang terlibat saja memikirkannya tanpa kita turut memberi sokongan terhadap isu isu hari ini dan yang satu hari nanti , isu isu ini turut akan kita hadapi juga.

Berbalik kepada pembentangan aku, aku mengunakan konsep "interactive presentation ", dimana aku lebih melihat interaksi bersama peserta lain untuk sama sama melihat apa yang ingin aku bentangkan dapat dirasai, dan bukan aku sendiri yang merasainya, berdasarkan tajuk "ASSISTIVE TECHNOLOGY, ICT AND ME". Aku adunkan power point presentation aku dengan sound effect, contoh contoh software/assistive technology yang aku gunakan didalam kehidupan seharian aku dan sebuah lagu yang liriknya memberi penuh pengertian dengan apa yang aku bentangkan pada hari tersebut. Seperti yang aku jelaskan didalam conclusion slide presentation aku, didalam kehidupan kita, sama ada kita "normal
" atau "oku", 99% kita boleh berdikari, tetapi mesti ada 1% kita tetap memerlukan bantuan orang lain atau sumber lain..



So, aku ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada isteriku yang telah turut membantu aku didalam penyediaan power point slide , mempastikan slide aku presentable, dimana "JAWS" aku tidak dapat menentukan sama ada layout slide aku dengan gambar/grafic tersusun dengan cantik atau tidak. dan aku turut ingin berterima kasih kepada sahabat sahabat aku, seperti Azman Rejab, Atuk Endcem, Kak Romi, Papa, Yam TW, Vicky dan tidak ketinggalan Moses Choo, yang telah sedikit sebanyak membantu memberi input, baik secara langsung maupun tidak didalam proses penyediaan slide presentation aku ini. dan tidak ketinggalan mereka mereka yang turut secara tidak langsung, yang memberi sokongan , sama ada secara jelas atau tidak.



Dan akhir sekali, terima kasih aku kepada pihak penganjur, UNIVERSITY MALAYSIA SARAWAK (UNIMAS ), atas kepercayaan mereka memberi aku ruang dan peluang untuk turut sama berada bersama scholars scholars dari luar negara dan dari negara kita sendiri, untuk mendengar aku didalam Persidangan Antarabangsa ini.. kepada Fuad, tenaga teknikal dari UNIMAS , terima kasih.




..i say, "WHAT YOU KNOW SHAPES WHERE YOU GO" , aku akan sahut apa yang mendatang..

ikuti keratan akhbar ini..

From The Borneo Post:


KUCHING, Malaysia -- It is high time for every community to take serious account of issues pertaining to disabled people.

Currently, there is a tendency to leave disability issues to be addressed only by the relevant authorities such as the Health and Welfare departments.

Minister in the Chief Minister's Department Datin Fatimah Abdullah stressed that the nation must now ensure that all development efforts include the needs and well-being of those with disabilities.

Officiating at the Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) 'International Conference Perspectives On Inclusive Development Embracing Diversity and Creating Disability-Sensitive Communities' at Hilton Hotel yesterday, she said: "Our goal today is to change the mindset of the society to accept disabled people and promote their social inclusion, meaning that they ought to be given opportunities to participate in community life."

For example, although building designs and transport system were gradually improving in catering to the needs of the disabled, what would give greater impact was the social environment shaped by the attitude of the people, she said.

She believes that Malaysia has made the start by signing the first stage of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and its Optional Protocol.

Associate Professor Mohd Fadzil Abdul Rahman who represented Unimas vice-chancellor Professor Dr Khairuddin Abdul Hamid, said: "The two-day conference would show how imperative it is for the able-bodied to remember the needs of those who face the challenge of living with disabilities."

He added that the whole conference would be structured around the sharing of experience of the disabled who know what needed to be changed.

The conference was organised by Unimas Faculty of Social Sciences together with the Manchester Metropolitan University (MMU) Research Institute of Health and Social Change, United Kingdom with the broad aim of mainstreaming disability issues into development agenda.

It also aimed at facilitating the establishment of effective and sustainable partnership and collaboration within and across countries to advance inclusive development.

Associate Professor Dr Ling How Kee stated that the topics to be deliberated included 'Disability and inclusive Development', 'Social Policy and Legislation', 'Accessibility and Barrier-free Environment', 'Advocacy and Disability Rights', 'Voices of the Caregivers', Integrated or Inclusive?', 'Empowering Women', 'Technology and ICT to Promote Disability Development' and 'Promoting Disability Sensitive Communities for all'.

Altogether, 30 papers would be presented by representatives of organisations of disabled persons, academics, government officials and policy makers, some of whom are from the United Kingdom, Japan, South Africa, Zimbabwe, Sri Lanka and Australia.

British Council's for Higher Education Regional Director (East Asia) Peter Clark, MMU's Psychology and Disability Studies Professor Dr Dan Goodley and Unimas Faculty of Social Sciences dean Associate Professor Dr Spencer Empading Sanggin were also present.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment..

Related Posts with Thumbnails

View this Blog's as well