About Me

My photo
Assalamualaikum Warahmatullah! Salam Sejahtera! Selamat Datang! Welcome to the blog “to love is to share”. You are set to connect with knowledge informations, articles, jokes, more and more blogs, etc, so for the meanwhile, do enjoy your visit. And if you have to go, don't forget to come back again. Lets we all, exclusively communicate, share, and discover interest for pleasure, funs and own benefits.. *** Sesungguhnya aku menulis bukan kerana nama, tetapi sekadar ingin berkongsi. Dan apa yang baik yang aku fikirkan, mungkin tidak pulak bagi pengunjungku. Oleh itu, aku mohon maaf dan aku tidak bertanggungjawab atas sebarang salah laku maupun sebarang kesulitan yang timbul akibat mengikuti apa yang aku kongsikan. Terima Kasih.. Sanggar Bayu I Say, What You Know Shapes Where You Go..

Sunday, August 1

Cerita Belalang Part 3

Salaam guys, read on and enjoy.. thanks. Hari ini sudah masuk hari ke 17 Syawal, umat Islam di Malaysia meraikan hari kemenangan, setelah sebulan Ramadhan mengawal diri, menahan lapar dan dahaga, nafsu yang negatif, elak dari melakukan perbuatan yang dilarang. Seperti lazimnya, aku masih lagi meraikan sebulan Syawal untuk terus melakarkan senyuman , bermaaf maafan sesama sahabat handai yang ditemui sepanjang bulan ini, dan turut menjamu keluarga sama ada di rumah ku atau rumah keluarga ku. Semalam aku tertonton, (hahaha, maksudnya tidak sengaja le tu.) cerita "Nujum Pak Belalang", entah aku tak ingat pulak, sama ada kat Astro atau TV3 atau RTM 2.. hmmm, tetapi bukan cerita dari sumber mana yang nak aku ceritakan kat sini, tetapi aku teringat dengan topik siri "Cerita Belalang" yang aku tulis beberapa bulan yang lalu. Lanjutan dari siri "Cerita Belalang", aku teringat semasa aku menunaikan jemputan untuk memberi ceramah motivasi kepada sekumpulan pelajar SMK Pendidikan Khas (Blind) Batu Lintang pada 31 Julai 2010, aku ingin menulis slot kedua atau sambungan cerita seterusnya yang aku gunakan untuk ceramah aku pada hari itu. Memandangkan ceramah motivasi aku hanya bermula pada sebelah petang, pada awal paginya Didalam kepala aku, aku ligat mencari apakah bahan yang aku nak gunakan sebagai "origami" kepada tambahan dari cerita "Nujum Pak Belalang" yang akan aku ceritakan kepada pelajar pelajar tersebut. Ha, aku telah mendapat satu idea. Aku akan gunakan sebuah Layang-Layang sebagai "origami" untuk hari itu. Maka, di dalam masa yang singkat, beberapa jam saja sebelum ceramah motivasi aku bermula, aku berusaha mencari "Layang Layang" . Aku telah mencari di beberapa buah kedai yang berhampiran tempat ku, namun hampa kerana masa tu bukan musim untuk bermain layang-layang. Aku terus mencari dan mencari dan akhirnya di sebuah kedai kampung yang kecil, aku berjaya membeli sebanyak 30 buah Layang-Layang, untuk aku agihkan kepada pelajar yang terlibat didalam sessi ceramah motivasi aku. 31 Julai 2010: Bertempat di Komplek Biro Wanita, Kuching Sarawak. Slot aku bermula kira kira jam3.30 petang, sebaik saja tamatnya sessi ceramah kaunseling oleh seorang cikgu disiplin, yang turut bercerita tentang keadah sistem pembelajaran yang berkesan. Aku meminta pembantu dari Yayasan Salam untuk mengagih-agihkan layang-layang yang aku bawa, kepada semua pelajar-pelajar yang terlibat. Masing-masing mula bercakap sesama sendiri apakah benda yang diagihkan kepada mereka, dan ada yang mempunyai "vision" telah memaklumkan benda itu kepada yang tidak nampak langsung. Aku memulakan sesi ceramahku dengan memberi peluang kepada pelajar-pelajar tersebut, "kenal" apa yang ada di tangan masing-masing. Setelah semua tahu bahawa di tangan masing-masing adalah layang-layang, dan diceritakan pulak bagaimana nak main layang-layang, aku di tanya dengan soalan berikut, "Mana tali layang-layang ini?" Aku biarkan soalan mereka tidak berjawab. Aku terus memberi ceramah motivasi kepada pelajar-pelajar tersebut, sambil mendengar keluhan kecil dari sebilangan mereka tentang layang-layang yang ada di tangan mereka. Dan aku maklumkan kepada mereka agar sepanjang sesi ceramah motivasi aku, aku mahu mereka menjaga layang-layang tersebut dengan elok, dan jangan rosakkan sehingga ke penghujung ceramah nanti, kerana di hujung ceramah nnanti baru le mereka "dapat" tali layang-layang tersebut. In between ceramah aku, aku sesekali terus menerima soalan mereka tentang tali layang-layang dan akhirnya di hujung ceramah aku, dan sebagai penutup aku ceritakan sebuah kisah seorang budak bermain layang-layang bersama ayahnya, disatu kawasan tepi pantai yang luas. Begini ceritanya.. Seoarang anak dan ayah berjalan di tepi pantai hendak bermain layang-layang. dengan keadaan angin yang sepoi-sepoi dan cukup sesuai untuk bermain layang-layang. Maka anak kecil itu dengan bantuan ayahnya telah berjaya menaikkan layang-layang mereka ke satu ketinggian yang cukup mengembirakan anak kecil itu. Di dalam keghairahan dan keterujaan anak kecil itu nak tengok layang-layangnya terbang lagi tinggi, akhirnya tali (benang) yang mengikat layang-layang telah sampai ke penghujung gelung pengikat tali tersebut. Maka anak itu, yang masih kecil, tanpa memikirkan tentang hukum alam, telah meminta ayahnya melepaskan tali pengikat layang-layang tersebut agar pada pendapatnya, tali layang-layang tersebut telah menahan layang-layang itu dari terus terbang lebih tinggi. Namun ayahnya tetap bersabar dan memberitahu anak kecil tersebut tentang hukum alam dan jika tali itu diputuskan, maka layang-layang yang naik akan jatuh juga ke bumi. Si anak kecil yang masih belum tahu erti kehidupan, tetap merengek-rengek untuk tali layang-layang diputuskan agar layang-layang itu terus terbang tinggi. Si ayah tahu akan kesudahan layang-layang itu, menuruti saja permintaan anak kecil dan akhirnya, layang-layang itu dengan perlahan-lahan mula jatuh, dan menyembah bumi akhirnya. Si anak begitu kehairanan, pada pandangan dia, jika tali diputuskan, maka layang-layang itu akan terus terbang "bebas" dan akan terus pergi jauh..??? Ironi dari cerita ini, aku terangkan pengajaran yang boleh dikaitkan dengan kehidupan kita sebagai seorang anak/pelajar. Di dalam kehidupan, kita memerlukan "tali" untuk kita pergi jauh dan berjaya. Tafsiran "tali" adalah pelbagai mengikut situasi di mana kita berada sekarang. Jika kita sebagai anak, kita perlu emak bapak kita sebagai "tali", pengikat kita untuk terus berada dilandasan yang betul, untuk kita terus terbang tinggi hingga mencapai kejayaan. Dan begitu juga jika kita sebagai seorang pelajar, kita perlu cikgu-cikgu kita untuk terus menjadi "tali", yang terus membimbing kita mengharungi pembelajaran kita agar tidak tersasar jauh, merencong dari sistem pembelajaran yang sebenar, dan memberi kita peluang untuk memperolehi ilmu sama seperti insan lain di dalam kontek kita sebagai seorang manusia. Andainya kita putuskan "tali", ini, kononnya kita tidak perlu atau kita ingin pergi lagi jauh tanpa sekatan, dalam erti kata kita ingin kebabasan, bebas dari leteren emak bapak yang ingin kita jadi anak yang berguna, cerah masa depan. Lleteren dari cikgu-cikgu, yang melihat kita malas belajar, kerana mereka juga ingin melihat kita, walaupun "blind", turut berjaya didalam kekurangan kita, seperti pelajar yang lain. Ini leteren ku kepada pelajar-pelajar tersebut. So, aku minta pelajar-pelajar tersebut, semua berpaling ke belakang, dan dengar /tengok barisan cikgu-cikgu yang setia menjadi "tali" mereka selama ini, bagi membantu mereka mencapai kejayaan yang cemerlang demi masa depan diri sendiri. Layang-layang yang aku berikan kepada pelajar adalah ibarat pelajar itu sendiri, sebab itu aku sentiasa tekankan in between ceramah aku agar mereka menjaga layang-layang itu elok dan jangan rosak. Iibarat diri kita sendiri, kita mesti pastikan kita tidak merosakkan diri kita, kerana yang ruginya adalah diri kita sendiri. dan kita tanpa "tali", seperti layang-layang tidak gunanya jika hanya ada ditangan kerana fitrah permainan layang-layang adalah untuk melihat ianya terbang tinggi. Begitu juga diri kita, sebagai seorang pelajar, fitrah pelajar adalah untuk menimba ilmu, jika kita tidak mencari ilmu, kita akan sentiasa didalam kerugian. Apatah lagi ilmu itu sentiasa ada untuk kita. Dan jika kita putuskan "tali", kita akan melayang-layang tanpa arah, tanpa kawalan, tanpa tujuan. Dan aku akhiri ceramah aku dengan bertanya semula kepada pelajar-pelajar tentang soalan mereka di awal ceramah aku. "Mana tali layang-layang ini?"

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment..

Related Posts with Thumbnails

View this Blog's as well