About Me

My photo
Assalamualaikum Warahmatullah! Salam Sejahtera! Selamat Datang! Welcome to the blog “to love is to share”. You are set to connect with knowledge informations, articles, jokes, more and more blogs, etc, so for the meanwhile, do enjoy your visit. And if you have to go, don't forget to come back again. Lets we all, exclusively communicate, share, and discover interest for pleasure, funs and own benefits.. *** Sesungguhnya aku menulis bukan kerana nama, tetapi sekadar ingin berkongsi. Dan apa yang baik yang aku fikirkan, mungkin tidak pulak bagi pengunjungku. Oleh itu, aku mohon maaf dan aku tidak bertanggungjawab atas sebarang salah laku maupun sebarang kesulitan yang timbul akibat mengikuti apa yang aku kongsikan. Terima Kasih.. Sanggar Bayu I Say, What You Know Shapes Where You Go..

Tuesday, March 8

"Flashing Firmware " Siri 1 - Part 2...

Salaam guys, read on and enjoy.. thanks.


---
"WHATEVER YOU DO, OUT OF THIS TUTORIAL, IT IS ALWAYS AT YOUR OWN RISK..."

Siri 1: Mendapatkan " Firmware " !


Salaam Warga "to love is to share" .. Sekali lagi kita berjumpa didalam siri Borak Belalang Tutorial" Flashing Firmware" . Untuk siri 1 ini, bahagian pertama telah pun diketahui.. Siri 1.1 , iaitu mendapatkan firmware dari:

WWW.BLUE-NOKIA.COM


so bagaimana? dah berjaya cuba masuk dan testing untuk download firmware phone masing masing? tak ada masalah kan! sesungguhnya, saya tahu anda semua kat sini semuanya adalah advance user!

Well, kali ini saya akan mulakan siri 1.2, mendapatkan firmware melalui program Navifirm ..

Untuk mendapatkan firmware melalui navifirm adalah sebagai alternatif, jika kita tidak boleh download dari:

WWW.BLUE-NOKIA.COM



Ingat! seperti yang telah saya maklumkan pada siri 1.1, antara 3 pperkara yang kita perlu tahu , software version, Type Rm dan Product Code.. sebelum memulakan proses pencarian firmware ..

Sila ikut langkah langkah berikut :

#1- Run Navifirm.exe. bila terbuka, by default kita akan berada di kedudukan " product list box". Tunggu seketika, kemudian Tap hingga ke "Files List Box" Navifirm akan cuba searching Model phone, dan kekadang kita akan berdepan dengan dialog "communication error, bla bla bla", so space bar saja pada arahan "OK" tersebut.

#2- Didalam kotak ini, "Files List Box".. cursor dan cari model phone anda. contoh untuk E72, cari le Nokia E72 RM-530.. bila dah jumpa, tekan enter untuk select.

#3- Kemudian shift tap ke "Product List Box" dan cari software version phone anda. contoh untuk E72 saya , software version ialah 031.023. maka Navifirm akan keluar kan hanya 31.23 sahaja. (Awalan kosong tidak akan disebut.) So tekan enter untuk select.

#4- Tunggu seketika, dan Tap ke "Releases List Box" untuk mencari file firmware bagi phone kita. (Untuk lebih tepat, sila rujuk product code phone anda.)

#5- Bila dah jumpa, tekan enter untuk select. dan tap ke "List Box", akan terdapat beberapa file firmware phone anda yang didalam kedudukan "uncheck". kemudian tap ke "all button" dan tekan space bar.

#6- Tap ke "Download Firy button" untuk memulakan proses download file firmware phone tadi. dan ikut arahan untuk save file tersebut ikut pilihan anda..


Peringatan: memandangkan navifirm bekerja atas sambungan internet, kita perlu sabar melayan kerenah navifirm, tunggu navifirm selesai melakukan scanning, dan ulang proses semula jika kita tidak berada didalam kedudukan yang tepat. contoh seperti info tidak muncul dan sebagainya..


Untuk file NAVIFIRM-TSC, sila ambil kat link dibawah...

NAVIFIRM-TSC

atau sila email kepada saya untuk mendapatkannya...



Selamat mencuba dan happy birthday! ATM!


"to love is to share"

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment..

Related Posts with Thumbnails

View this Blog's as well